Samskapa i Skåne driver ett flertal LSS-boenden, HVB-hem, stödboenden och arbetar även med familjebehandling och öppenvård. En verksamhet djupt förankrad i mänsklig omsorg som samtidigt har stora krav på väl fungerande IT-lösningar. WeSafe har tagit fram en verksamhetsnära app, Skapa, tillsammans med kvalitetsansvariga i organisationen.
Henrik Widén arbetar med kommunikation och verksamhetsutveckling inom Samskapa och är den som praktiskt har planerat och strukturerat den nya appen tillsammans med WeSafe.
Från Excel till enkel och verksamhetsnära app i mobilen
”Avvikelser sker på olika nivåer och är kopplade till olika delar av verksamheten. Vi hade ett behov av att kunna registrera avvikelser i olika kategorier, för att i slutänden utveckla verksamheten och hela tiden bli bättre”Henrik Widén, Kommunikation och verksamhetsutveckling
Utveckling genom tätt samarbete och dialog
”Jag har stått för designen och vi har haft en bra löpande dialog. Vi har pratat mycket om vilka funktioner som är värda att utveckla eller om det finns enklare sätt att lösa problemen på. Ibland har jag varit ganska luddig i mina frågor men fått väldigt bra svar och konkreta lösningar tillbaka”Berättar en nöjd Henrik Widén
Lösningen för Samskapa blev en enkel och användarvänlig app som döptes till Skapa. Appen är byggd i PowerApps i Microsoft 365 och integrerad med Sharespoint där all data ligger.
Christoffer Thuneland, Microsoft 365-specialist på WeSafe berättar:
”Henrik hade redan tidigare erfarenheter av PowerApps och även ganska bra koll på vilka möjligheter som finns. Vi har utvecklat mycket av den slutgiltiga appen i nära samarbete.
Att bygga i PowerApps är betydligt smidigare än att göra det i C#, vilket hade krävt en helt annan setup och långt flera utvecklingstimmar. Mycket finns redan färdigt och vi har varit två personer från WeSafe som jobbat nära kunden under en tre månaders period från uppstart till lansering”, säger Christoffer på WeSafe.
Henrik om det slutliga resultatet:
”Att Skapa-appen upplevs som enkel och smidig för användaren var väldigt viktigt för oss, men det är fascinerande mycket i bakgrunden som får allt att fungera. Det snurrar en hel del ganska komplexa flöden med rapporter, strukturer och flöden som skickas ut automatiskt, som tillsammans hjälper oss att göra ett bättre jobb i vår dagliga verksamhet”.
Fortsatt utveckling av appen
Appen Skapa rullades ut hösten 2020 till cirka 100 användare, och efter vissa justeringar utifrån feedback så har hela verksamheten nu kommit igång och anammar nya arbetssätt. WeSafe och Samskapa fortsätter att vidareutveckla appen och ett Planner-flöde har satts upp som stöd för att prioritera arbetet.
”Vi har många nya idéer för att utveckla appen vidare. Skapa ska vara ett tydligt kvalitetsutvecklingsverktyg som gynnar hela vår verksamhet och säkrar ungdomens resa, från inskrivning till utskrivning. Genom statistik från appen kommer vi bättre kunna följa upp hur det går och även se hur trenderna går. Alla vi inom organisationen ska ”Samskapa” ännu mer, ha ett givande utbyte mellan teamen och prata mer om lärande!”