Blomsterbergs valde Microsoft 365 Skrivbord

WeSafe Kundcase

Med fem sängbutiker, två möbelbutiker, ett ben i fastighetsbranschen och tre olika affärssystem var familjeföretaget Blomsterbergs i behov av en IT-lösning som kunde användas i hela koncernen. Samtidigt kände de att de hade för många IT-leverantörer och att det var dags att ta ett grepp om helheten. Valet föll på WeSafes Windows Virtual Desktop-baserade arbetsplatslösning Microsoft 365 Skrivbord. Resultatet blev en betydligt enklare IT-vardag.

Blomsterbergs möbelaffärer startades av Hugo Blomsterberg i Eslöv 1936. Idag har verksamheten växt till att innefatta en hel koncern, med verksamheter i möbelbranschen och fastighetsbranschen. Utöver ursprungsbutiken i Eslöv, som idag är en Möbelmästarna-butik, driver de fem butiker under varumärket Blomsterbergs Sängar och en Svenska Hem-butik i Löddeköpinge.

– Sammanlagt är vi ett trettiotal anställda. Vi är fyra som sitter på huvudkontoret i Eslöv men den största andelen är anställda i butikerna. Så vi är väldigt utspridda på flera sätt.Christer Stenberg, Ekonomiansvarig på Blomsterbergs

Från flera leverantörer till en

En utspridd och komplex verksamhet ställer höga krav på IT-miljön. Christer berättar att företaget tidigare hade många olika leverantörer för olika funktioner som e-post, servermiljö och hemsidor. Christer hade en önskan om en mer sammanhållen IT-miljö som är lätt att komma åt från ett ställe. Men det var först när Blomsterbergs började få problem med kapaciteten på sin serverlösning som han bestämde sig för att ta ett grepp om helheten.

- Vår verksamhet är speciell på så vis att vi sitter med tre olika affärssystem vilket har gjort oss beroende av fjärrskrivbord. En annan anledning till att vi behövde byta miljö var att vårt affärssystem Pyramid, som vi använder i butiken i Eslöv, behöver vara kopplat till Office 365. Detta för att kunna utnyttja Pyramids fulla potential, säger Christer.

Christer hade arbetat med WeSafe tidigare och hade fått ett bra intryck. Han fick dessutom WeSafe rekommenderade för sig av Blomsterbergs Visma-leverantör DataPartner och tog kontakt.

Ett virtuellt Windows 10 i molnet

Lösningen som Blomsterbergs valde var WeSafes tjänst Microsoft 365 Skrivbord. Tjänsten bygger på Windows Virtual Desktop och låter användaren köra ett fullständigt Windows 10 på ett virtuellt skrivbord i molnet. Skrivbordet är tillgängligt på alla enheter och till skillnad från traditionella fjärrskrivbordslösningar har det fullt stöd för OneDrive och Teams. För Blomsterbergs anställda på huvudkontoret och i butikerna innebär det bland annat ett slut på att behöva växla fram och tillbaka mellan olika miljöer beroende på uppgift.

Dela detta


Image


Image

Läs fler spännande kundcase

Smidigt att flytta över informationen

Eftersom Blomsterbergs hade behov att hitta en alternativ serverlösning och till och med hade sagt upp sitt befintliga avtal fick de handla snabbt. WeSafe kontaktades strax innan sommaren och i slutet av hösten var systemet igång på huvudkontoret och i samtliga butiker.

Blomsterbergs kom igång snabbt men det görs fortfarande en del finjusteringar.

- Hur nöjd du blir beror alltid på vad du förväntar dig, och när det ska gå så här fort kan man inte förvänta sig att allting ska fungera till 100 procent. Bland annat hade vi några tunga körningar som fick hastigheten att gå ner. Men vi har hela tiden haft en bra dialog med WeSafe, som har skruvat upp serverkapaciteten när verksamheten har krävt det.

Christer är nöjd med hur smidigt det gick att flytta över all information. Däremot är hans rekommendation till andra företag som gör samma resa att ta det lugnare och planera bättre. Det är viktigt att kartlägga hur behovet ser ut och dessutom fokusera på att de anställda får ordentlig utbildning innan lösningen implementeras.

– De anställda i butikerna ser nyttan av att ha tillgång till allting på ett ställe och slippa växla mellan sin lokala miljö och ett fjärrskrivbord. De har egna personliga användarprofiler och kan använda Microsoft-programmen fullt ut. Det tar dock lite tid att få anställda att ändra sitt arbetssätt.Christer Stenberg, Ekonomiansvarig på Blomsterbergs

En lösning att växa med

Snart hundra år efter att den första butiken öppnade fortsätter Blomsterbergs att växa och näst på tur är en ny butik i köpcentret Emporia i Malmö. Butiken är fristående men kommer att knytas till samma IT-lösning.

- Med Microsoft 365 Skrivbord känner vi att vi har en lösning som vi kan växa med. Det är lätt att lägga till fler användare eller gå upp i serverkapacitet om och när vi behöver det. Vi tittar också på att implementera Teams. Det kommer såklart inte att ersätta det fysiska mötet, men av det jag har sett av Teams tror jag att det skulle passa oss. Även om vi nu har fått ordning på vår IT-miljö är vi som sagt ganska utspridda och ser ett behov av en gemensam kommunikations- och samarbetsplattform som Microsoft Teams, avslutar Christer.