Enklare och snabbare utrullning av Windows 10-enheter med Autopilot

Robert Veberg Blogg, Modern arbetsplats

För drygt två år sedan lanserades Windows Autopilot, en molnbaserad tjänst för enklare utrullning av Windows 10-enheter för företag och organisationer. Sedan dess har Autopilot fått fotfäste hos allt fler av våra kunder, samtidigt som tjänsten har fortsatt utvecklas och blivit mer användbar än någonsin.

Att köpa in många företagsdatorer och göra iordning dem för verksamheten har alltid varit ett huvudbry ute på IT-avdelningarna. Ofta har de använt SCCM (System Center Configuration Manager) eller liknande verktyg för att lägga in en skivavbild på datorerna, men det är en process som tar både tid och bandbredd. Men 2017 lanserades Windows Autopilot, ett fiffigt verktyg som i princip gör det möjligt för medarbetaren att få sin enhet färdigkonfigurerad direkt från leverantören. Enheten kan med andra ord skickas direkt till slutanvändaren, som bara behöver öppna datorn, koppla upp sig och skriva in sina inloggningsuppgifter. I nästa steg laddas appar och inställningar ner från Microsofts moln samtidigt som den konfigureras. IT-avdelningen hanterar den via Intune och behöver inte passera några mellanhänder.

Säkrare IT-miljö med central enhetshantering

Den mest uppenbara vinsten med att använda Autopilot är den tidsbesparing som görs när enheterna inte behöver konfigureras manuellt. En annan del handlar om säkerhet och hur en tjänst som Autopilot är mer eller mindre nödvändig i det nya arbetslivet där företagets nätverk sträcker sig långt utanför det fysiska kontoret.

I och med att varje ny enhet automatiskt knyts till organisationen har IT-avdelningen kontroll över den från start. Via Intune kan säkerhetsuppdateringar och nya policyer skjutas ut automatiskt och om enheten skulle bli stulen eller tappas bort kan den fjärraderas. På samma sätt kan enheten återställas till företagets standardkonfiguration om någonting skulle krångla, oavsett var i världen användaren befinner sig.

Tidigare var den här typen av avancerad säkerhet någonting som förknippades med dyra tredjepartslicenser och storföretag, men i och med Microsoft 365 for Business, Autopilot och Intune har betydligt fler kunnat höja sin säkerhetsnivå. Den här typen av centraliserad enhetshantering blev också en viktig pusselbit i många företags GDPR-efterlevnad när dataskyddsförordningen trädde i kraft i maj 2018.

För användaren innebär Autopilot och Intune en trygghet i att alltid ha tillgång till de verktyg och funktioner som den behöver för att arbeta och vara produktiv.

Tjänsten fortsätter att utvecklas
Så, hur har det fungerat i praktiken? Från våra kunder som har börjat använda Autopilot har vi egentligen bara hört positiva saker. Framförallt större kunder upplever att Autopilot har sparat in värdefull tid som de annars skulle ha lagt på att ställa in och konfigurera sina enheter. Samtidigt har plattformen fortsatt att utvecklas under de här två åren vilket lett till smidigare gränssnitt och bättre integration med Windows 10. Det har också skett en utveckling på hårdvarusidan. Det TPM-chip som krävs för att lagra krypteringsnyckeln fanns tidigare främst i företagsdatorer men har idag börjat bli standard även på konsumentsidan.
Hybridlösning öppnar nya dörrar

Kombinationen av Autopilot och Intune fungerar oavsett om du har 10 eller 10 000 datorer. Däremot har lösningen inte passat företag som har en traditionell IT-miljö med enheter som är anslutna i ett lokalt AD. En intressant nyhet för dessa verksamheter är Azure AD Connect som låter dig koppla ihop ditt lokala AD med Microsofts molnteknologi. Det innebär att du kan komma in i Intune via Autopilot och fortfarande ha tillgång till allting som ligger lokalt. Det råder ingen tvekan om att allt fler anammar molnlösningar och för många företag kan Azure AD Connect vara ett lämpligt första steg.

Efter att med egna ögon ha sett vad Autopilot har inneburit när det kommer till enkelhet, säkerhet och produktivitet är vi väldigt nyfikna på hur tjänsten fortsatt kommer att utvecklas. Någonting säger oss att det här är ett ämne vi kommer att återkomma till.

Vill du veta mer om hur Windows Autopilot kan underlätta underhållning och enhetshantering i din verksamhet. Kontakta oss.

Share this Post




Image
Image
Läs fler bloggposter
Skrivet av

Robert Veberg

Konsultansvarig, 040-626 75 81, robertveberg@wesafe.se, LinkedIn


Kontakta oss
Läs våra kundcase