Skip to main content

Enhetshantering

Det moderna arbetslivet kräver en mångfald av enheter och appar för att bevara produktiviteten, vilket har lett till en dramatisk ökning av mobilteknologins närvaro. Denna utveckling, kombinerad med ökad användning av mobila enheter och en suddigare gräns mellan privat och arbetsliv, genererar nya säkerhetsutmaningar för organisationer.

Kontakta oss för beställning

Med enhetshantering får du:

  • Skyddade och säkra enheter
  • GDPR säkring med centrala policys
  • Central styrning och begränsning av företagsdata
  • Central kontroll och hantering av enheter, appar och program
  • Automatiserad enhetskonfiguration
WeSafe0279 1_webb

Effektiv enhetshantering

GDPR ställer dessutom höga krav på säkerheten kring företagets information. Utvecklingen och hoten gentemot din verksamhet och dess information, kombinerat med kravet på upprätthållandet av produktivitet och effektivitet gör att IT-miljön måste utvecklas i den takt som de säkerhetshot som organisationen ställs inför. En effektiv enhetshantering spelar en avgörande roll för möjligheten att efterleva GDPR. Med en centraliserad enhetshantering får ni kontroll över och kan begränsa vilka enheter och appar som har tillgång till företagsdata, samtidigt som ni har möjligheten att spåra dataåtkomst vid eventuellt intrång.

En effektiv enhetshantering har många andra fördelar för verksamheten. En enhetlig miljö med fullständig översikt och kontroll ger minskad administration, ökad säkerhet, optimerad funktionalitet och minskade supportkostnader. Inventering av enheter med möjlighet att spåra kostnader i samband med användande och automatiserade installationer är ytterligare exempel på fördelar med en centraliserad enhetshantering.

Kille på ett kontor som sitter vid datorn och jobbar

[ Vad säger GDPR om enhetshantering? ]

  • Synlighet

    Verksamheten måste kunna redogöra för vilka enheter och appar som har tillgång till företagsdata. I händelse av dataöverträdelse skall verksamheten kunna spåra dataåtkomst samt redogöra för vilka åtgärder som vidtagits

  • Separera personlig data från företagets data

    Verksamheten är skyldiga att skapa en tydlig gräns mellan användarens personliga data och företagets data

  • Skydda enheterna mot säkerhetshot

    Centrala policys och säkerhetskonfigurationer skall upprättas för alla enheter och applikationer som har tillgång till företagsdata. Även övervakning av enhetens och applikationernas säkerhetsöverensstämmelse krävs.

Vad ingår?

  • Enheter(datorer, plattor och telefoner) med GDPR anpassade säkerhetspolicys och säkerhetskonfigurationer
  • Skyddade enheter med lösenordsskydd, kryptering, fjärrstyrning och radering av data
  • Företagsbrandade enheter
  • Central policy som styr all lagring av data till GDPR säkrade ytor
  • Central hantering av appar, information och program
  • Central styrning och begränsning av medarbetarnas tillgång till företagets data
  • Kontroll och övervakning för att säkerställa att enheterna efterlever kraven i GDPR samt företagets uppsatta säkerhetskrav
  • Automatiserad och kostnadsfri installation och konfiguration av nya enheter (kräver Windows 10 och autopilot)
  • Central portal för inventering

Nödvändig licens: Microsoft 365 Business eller Enterprise Mobility + Security (eller högre)

Krav: Windows enheter måste vara av utgåvan Windows 10 Pro eller Windows 11 Pro

Se vilken version av Windows du har (microsoft.com)

[ Vill du veta mer om enhetshantering? ]

Ta kontakt – vi berättar gärna mer!

Trött på att fylla i formulär?

Du kan också ringa 040-626 75 00,  måndag–fredag kl. 08-17, eller skicka ett mail till kontakt@upheads.se