Hur föråldrad är din telefonilösning egentligen?

Per Liljenberg Blogg, digitaltransformation, Produktivitet

Telefonin har ofta varit ett fristående system – en egen ö där vi bara hanterar samtal. Trots att många företag idag använder en stor mängd andra system för kommunikation såsom mejl, chatt och video har telefonilösningen fortsatt att vara frikopplad från dessa. I en digital arbetsmiljö där vi i alla andra sammanhang förväntar oss att våra system är sammanlänkade känns den traditionella, fristående telefonin som en dammig kvarleva. Men behöver det verkligen vara så?

Är det verkligen ett nummer du vill ringa?

Traditionell telefoni har länge utgått från ett antal olika plattformar – en för fast telefoni via växel och en för mobil telefoni, exempelvis. Idag har alltfler gått över till en helt mobil plattform, med mobil växel. Men kommunikationsmöjligheterna bortom vanliga telefonsamtal i dessa plattformar är begränsade – främst ifråga om möjligheten till effektiv kommunikation och samarbete med parter såväl inom som utanför det egna företaget; partners, kunder, leverantörer och så vidare.

Oavsett hur och vilka kommunikationsverktyg du använder idag är principen att du vill komma i kontakt med en individ. Telefonnummer blir här ett tydligt exempel på att traditionell telefoni är ett föråldrat tillvägagångssätt för kommunikation. Som uppringare bör inte fokus ligga på huruvida du kontaktar någon via mobil eller det fasta nätet. Det är ju en individ du vill ha kontakt med – inte ett nummer.

Vad din telefoni egentligen kostar dig

Studier visar att sättet vi kommunicerar på i privata sammanhang även är det sätt på vilket vi vill kommunicera då vi arbetar. Privat använder vi en kombination av vanliga telefonsamtal, SMS, chatt och videosamtal och därför vill vi även kunna göra det när vi är på jobbet. Men med en mobilväxel, vilket idag är så gott som standard, blir det svårt att följa denna utveckling eftersom alla dessa möjligheter inte erbjuds i ett och samma gränssnitt. Risken blir i längden att du som arbetsgivare får svårt att attrahera olika, och framförallt yngre kompetenser.

Att arbeta på detta ”gamla” sätt med telefoni kan även bli en kostnadsfråga. Idag får många företag en faktura för respektive anställds telefonabonnemang, vilket dels innebär onödigt mycket administration, dels att ett det blir svårt att få överblick över kostnaderna. Dessutom behöver företaget ofta addera funktioner till grundabonnemanget, och för varje adderad tjänst på varje abonnemang tillkommer en kostnad. I slutänden kan det innebära att du betalar mer än dubbelt så mycket som du beräknat från början. En utgiftspost som du sällan granskar, utan som bara löper på.

Ineffektivt arbete i separata lösningar

Många är idag visserligen medvetna om att det finns modernare lösningar för telefoni än dem man arbetar i nu. Men medvetenheten är förhållandevis låg kring hur föråldrad – eller kanske till och med utdöende – den nuvarande lösningen är. Man blir helt enkelt hemmablind eftersom det är ”så man alltid arbetat”. Samtidigt är det inte en typ av förändring som prioriteras särskilt högt eftersom det uppfattas som jobbigt att byta telefonilösning. Resultatet blir den utnötta frasen: ”Jag tar det sedan…”.

Men sanningen är att det i slutänden kommer bli ännu jobbigare ju senare du agerar. Redan idag påverkas dina anställda, och i slutänden din affär, av att arbetet i äldre lösningar helt enkelt inte är effektiva om du hela tiden måste byta gränssnittet du arbetar mot. Idag finns dessutom alla dina kontakter utspridda i olika system – e-post, Skype, telefon och så vidare. Något som även det bidrar till ineffektivt arbete.

Ju mer helintegrerad din kommunikationsyta är desto bättre och mer effektiv blir den. Om alla funktioner och kontaktlistor finns samlade i en enda plattform – där du kan välja om du vill använda chatt, video eller samtal – behöver du inte byta vy för att kommunicera. Det sparar oändligt mycket tid för dig och dina anställda och gör arbetsdagen mer fokuserad.

Vill du veta hur WeSafe kan hjälpa dig till mer effektiv kommunikation på din arbetsplats? Anmäl dig gärna till ett kostnadsfritt webinar då vi berättar mer om telefoni i Microsoft Teams, eller kontakta oss så berättar vi mer!

Share this Post




Image
Image
Läs fler bloggposter
Skrivet av

Per Liljenberg

Cloud Specialist, 040 - 626 75 01, perliljenberg@wesafe.se, LinkedIn


Kontakta oss Läs våra kundcase