Anpassat processtöd i Microsoft 365
Behöver du automatisera, digitalisera och effektivisera processer i din organisation? Då är du långt ifrån ensam. Men innan du tar in en konsultfirma som utvecklar en app åt dig, ta reda på om det kan göras med plattformen ni redan har. Du kanske kommer att bli förvånad.
Microsoft Power Platform ingår i Microsoft 365 för företag och erbjuder en diger flora av stödfunktioner för processerna i din verksamhet. Med hjälp av plattformens Power Apps och Power Automate kan du bygga specialanpassade appar och automatisera verksamhetsflöden.
Du har redan allt du behöver
Har din Microsoft 365-leverantör berättat för dig om vilka möjligheter Power Platform ger dig?
Visat dig hur du kan bygga flöden som underlättar din och dina medarbetares vardag genom att förenkla vanliga processer?
Jämfört ROI för ett externt utvecklat processtöd med ROI för att skapa det i Power Platform?
Inte?
Många företag som säljer ett eget system eller bygger appar på andra plattformar är duktiga på att få Power Apps och Power Automate att verka svårare än det är.
Vi försöker vara så öppna som möjligt med Power Platforms möjligheter och vad som krävs för att ta fram stöd för en process. Tillsammans hittar vi en balans mellan vad kunden kan göra själva och vad den behöver hjälp med.
Det finns mycket pengar att spara om du väljer att utnyttja Power Platform istället för att gå över ån efter vatten och beställa en extern app. Om du till exempel vill digitalisera företagets avtalshantering behöver du antagligen inte köpa in ett avtalshanteringssystem, du kan lika gärna använda Power Platform. I de flesta fall finns dessutom redan all information från din verksamhet som behövs i Microsoft 365.
På den enklaste nivån kan dina medarbetare göra mycket med hjälp av Power Apps och Power Automate på egen hand genom att utgå från plattformens färdiga mallar.
Som ett komplement till dem har WeSafe byggt ett mallbibliotek i Power Plattform med appar din organisation kan dra nytta av utan att betala för utvecklingen. Våra kunder kan leta i vår kundportal, importera en app som löser ett verksamhetsproblem och anpassa den till sin grafiska profil.
Men för att skapa stöd för övervakning och administration av arbetsprocesser krävs ofta lite mer teknisk kompetens. Samma sak om det krävs ett specialanpassat processtöd. Därför utvecklar vi också skräddarsydda appar för företag som inte vill eller kan bygga dem själva.
Skräddarsydda lösningar
Vi tar en titt på några Power Platform-lösningar som WeSafe har specialanpassat för våra kunder.
Trafikavtal
App som används för att registrera befintliga avtal inom trafiksektorn. Den säkrar också att företaget uppfyller och efterlever kraven för avtal de tecknat med olika aktörer. Några processer som stöds:
- Uppföljning
- Kvalitetskontroller
- Kravspecifikationer
- Indexeringskalender per avtal
- Miljökravhantering
Indexeringskalendern kanske kräver en förklaring: kalendern ger möjlighet att exempelvis lägga upp en serie av kontroller per avtal, till exempel en kontroll i månaden i 12 månader.
Hanterar till exempel krav på hur gamla bussarna får vara, chaufförernas kvalifikationer och klimatkrav kring utsläpp.
Inventering
Registrerar olika typer av utrustning och verktyg som används av medarbetarna. Gör det enkelt att boka, checka in och ut utrustning och hålla reda på när något ska på service. Det kan vara allt från telefoner och datorer till bilar i företagets ägo.
Reklamation
Fungerar som ett ärendehanteringssystem för reklamationer. Appen hanterar reklamationer som kommer in och initierar olika processer beroende på typ av reklamation.
On/offboarding
Används framför allt av HR, IT och chefer för att hantera och följa upp processerna i samband med att en medarbetare börjar eller slutar. Det rör som allt från att skaffa dator och telefon, sätta upp konton, förbereda en arbetsplats, boka introduktionsmöte och planera första arbetsdagen.
Avvikelserapportering
Kategoriserar och ger möjlighet att ta ut rapporter om avvikelser i en verksamhet, och säkerställer att avvikelser triggar vissa åtgärder. Skånska Samskapa driver LSS-boenden, HVB-hem, stödboenden och arbetar med familjebehandling och öppenvård. För att hantera avvikelser använder Samskapa en app skapad av WeSafe. Om någon till exempel inte vill ta sin medicin registreras en avvikelse i kategorin medicin, och skulle det uppstå brister i omsorgen genereras en Lex Sarah-rapport. Idéer kring förbättringar läggs i en lista som sen kan diskuteras i ett inbyggt kommentarsforum.
Vi berättar gärna mer om hur du kan bygga appar och automatisera processer i verktyget du redan har – Power Platform.
Läs mer om WeSafe Power Apps här!