Utmaningarna med att jobba i två miljöer

Att använda traditionella fjärrskrivbord för att komma åt affärssystem och andra legacy-appar brukade vara en jättebra idé. Det var innan Microsofts molntjänster slog igenom och allt fler företag insåg värdet i att använda Teams och OneDrive – som inte fungerar optimalt på traditionella fjärrskrivbord. Idag är det många av dessa företag som känner sig tvingade att underhålla dubbla miljöer, vilket är långt ifrån optimalt.

 

Gamla system och nya produktivitetsverktyg

Många är de företag som idag kör Citrix eller traditionella fjärrskrivbord för att kunna använda sina gamla affärssystem eller andra legacy-applikationer. Systemen fungerar som de ska och de anställda kan dem utan och innan, så ett byte känns ganska avlägset. Samtidigt har dessa systemen hängt med i decennium. Sedan kom Microsoft in i bilden med sina produktivitets- och kommunikationstjänster. Att Teams är den snabbast växande företagsapplikationen i Microsofts historia är ganska talande för vilket genomslag tjänsten har fått. När de anställda nu plötsligt förväntar sig att kunna arbeta i plattformen, dra nytta av molnets fördelar och anamma ett modernare arbetssätt. Känner sig många företag tvingade att upprätthålla och underhålla dubbla miljöer.

 

Dubbla miljöer är ingen optimal lösning

Även om det på kort sikt kan verka förnuftigt att ha både traditionella fjärrskrivbord och Microsoft 365-miljön parallellt, medför det långsiktiga problem. Det finns fördelar med traditionella fjärrskrivbordsmiljöer, såsom central hantering och mindre beroende av klientenheter. Men dessa blir komplicerade när medarbetare börjar spara filer både inom fjärrskrivbordsmiljön och på OneDrive. Denna fragmentering leder snabbt till en röra. Dessutom, i en värld där teknikutvecklingen accelererar och verktyg som Teams blir centrala för företagssamarbeten, riskerar företag som håller fast vid äldre fjärrskrivbordslösningar att hamna på efterkälken. Teams har utvecklats till mer än bara ett internt verktyg; det fungerar nu som en brygga mellan företag i gemensamma projekt. Detta, tillsammans med att traditionella fjärrskrivbordslösningar begränsar användningen av populära molnverktyg som till exempel Microsoft Planner, understryker behovet av modernisering.

Några av de svårigheter företag upplever med att arbeta med ett traditionellt fjärrskrivbord inkluderar:

  • Minskad produktivitet: Användare spenderar extra tid på att navigera genom sina filer när de sparas på olika platser.
  • Att behöva växla mellan olika miljöer: Det blir klurigt för användare att ständigt växla mellan moderna verktyg. Såsom Teams, äldre appar och affärssystem.
  • Ökad administrativ belastning: Att hantera och underhålla flera system lägger en extra börda på IT-avdelningen.
  • Ökade kostnader: Dubbla system kan ofta innebära dubbla kostnader, särskilt när du behöver köpa licenser. Som i fallet med Windows Server för traditionella fjärrskrivbord.
  • Bristande säkerhet: Med flera miljöer att skydda kan det bli svårare att hålla systemen säkra.
  • Komplex onboarding-process: Med olika uppgifter i olika system kan det bli en utmaning att snabbt introducera nya medarbetare till verksamheten.

 

Varför välja Azure Virtual Desktop (AVD) över traditionellt fjärrskrivbord?

Med AVD tar vi klivet från Windows Server till Windows 10/11. På så sätt ger det användarna ett mer bekant och intuitivt gränssnitt. AVD förenklar enhetshantering och skrivarkonfiguration, stödjer en rad enheter, från iPads till Androids, och erbjuder stora kostnadsbesparingar genom att eliminera behovet av separat licensiering för Windows Server. Samtidigt öppnar AVD upp för en fullfjädrad Windows 10-miljö i molnet, som är tillgänglig på alla enheter. Oavsett om det handlar om affärssystem eller lagersystem, kan allting köras smidigt i denna miljö. Och detta till en fast månadskostnad per användare, vilket gör AVD till det uppenbara valet för de som ser mot framtiden och vill ha en effektiv arbetsmiljö.

 

Vill du veta mer om hur Azure Virtual Desktop kan användas i din verksamhet? Med utgångspunkt i vår erfarenhet och vårt kunnande har vi satt ihop en paketering som vi kallar för Microsoft 365 skrivbord, där vi skräddarsyr tjänsten för just din verksamhet. Läs mer om Microsoft 365 skrivbord här.

Inspiration och kunskap direkt till din inbox

Signa upp dig för vårt månatliga inspirationsbrev som ger dig tips, insikter och råd om nya arbetssätt, processer och säkerhet kopplat till Microsoft 365, Azure och olika verktyg i Microsofts molnplattform.

Kostnadsfri demo av Microsoft 365 Skrivbord

Med vår arbetsplatstjänst Microsoft 365 Skrivbord skräddarsyr vi tjänsten efter era behov!

Läs mer och boka din kostnadsfria demo av Microsoft 365 Skrivbord här

Boka här

WeSafe Molnkund

Molnkund

Läs mer om vad som ingår i vårt grunderbjudande  – WeSafe Molnkund!

Läs mer

Är du intresserad av andra bloggartiklar inom Modern Workplace?

Vill du veta hur vi kan hjälpa ditt företag att ta steget till Windows virtuella skrivbord? Hör av dig så berättar vi mer!